Informationssökning på lågstadiet

På Bokelundskolan börjar vi tidigt arbeta medvetet med informationssökning. Redan i åk 1 introducerar vi begrepp som information, fakta, undersöka och kontrollera.
Vi brukar försöka använda bilderböcker som utgångsläge. Det finns massor med bilderböcker som passar för ändamålet.

Här är några:
Spinki av Frances Zweifel
En liten bit vinter av Paul Stewart
Björnen som längtade hem av Karin Blixt


De här böckerna har funkat alldeles utmärkt som utgångspunkt för samtal kring information. Vad som är sant och vad som är falskt. Vad en berättelse är och vad en faktabok är.

Men NU har jag hittat en ny favorit: Bygga bo med sand, löv eller pinnar av Therese Bringholm. (Det finns fler böcker i serien som jag inte har läst än men beställt.)


Boken går ut på att du ska gissa vem som bor i boet. En hög med pinnar i vattnet - vem bor där? Ett bo gjort av gräs och pyntat med blåa saker - vem bor där? Och finns det verkligen någon som kan bo i en kokosnöt?

Det var den där kokosnöten som satte igång alltihop. När jag läste att bläckfiskar kan använda kokosnötter som skydd var det en elev som ifrågasatte.

- Det kan väl inte vara sant? Det tror jag inte på.

En skolbibliotekaries dröm! Elever som är spontant källkritiska. Detta utrop satte igång en ivrig diskussion kring hur vi skulle ta reda på om det verkligen var sant. Till slut kom eleverna fram till att det hela skulle kunna undersökas genom att vi åkte till något varmt land (till exempel Kenya) och hämtade en bläckfisk och en kokosnöt som vi sedan lade i ett akvarium för att se om bläckfisken ville använda kokosnöten som hus. Efter ännu lite dividerande kom de fram till att de nog inte skulle få företa en sådan resa, eftersom det var för dyrt.

- Men hur gör vi då?
- Kanske man kan läsa i en bok?
- Jaa! det finns ju massor med böcker i biblioteket. Och man skulle kunna kolla på datorn också, eller hur?

Sedan tog vi reda på att vissa bläckfiskar faktiskt använder kokosnötter som skydd och att det finns en blå fågel som älskar blåa saker, men som inte tycker om röda.

Ja, så startade vi vårt Undersöka-tema i åk 1 detta året.

Nu har vi fortsatt genom att läsa första kapitlet i Superundersökarna.



Vi diskuterade hur man gör när man undersöker någonting. Hur gjorde vi egentligen när vi tog reda på mer om bläckfisken och atlasfågeln? Vi använde synen - tittade på bilder, och vi använde hörseln - lyssnade när Rebecca läste. Men det finns ju fler sätt att undersöka på. Snytkorven berättade att en superundersökare tittar, lyssnar, känner, luktar och smakar. Vi ska testa alla sätten!

/Rebecca Borg

One response to “Informationssökning på lågstadiet

  1. Underbart! Jag blir så glad över att ni inser att barn/elever inte är för unga för att börja tänka källkritiskt. Härligt!

Leave a Reply

Populära inlägg

Använder Blogger.