Jag har en förkärlek för skönlitteratur som på något sätt går att koppla till de ämnen vi läser i skolan. De finns massor av fantastiska berättelser som kan fungera som ingångar i till exempel naturvetenskap och historia. Några av mina favoriter kan du läsa om i mitt inlägg om Informationssökning på lågstadiet. Men det dyker ju upp nya favoriter hela tiden och den senaste, som är perfekt att koppla till ämnet svenska och att skriva både berättelser och faktatexter, är Konstiga djur av Lotta Olsson i vilken Jättemyrsloken bestämmer sig för att han ska anordna en tävling om vilket djur som är det konstigaste.
Eleverna i åk 2 använder Bumerang Skrivskola från Gleerups förlag där man bland mycket annat får lära sig att bygga upp en berättelse och att skriva faktatexter. Vi bestämde oss för att koppla ihop de olika böckerna. Lite fick vi stuva om i kapitlen i skrivskolan men vi tror att det kommer bli riktigt bra.
Varje vecka läser jag ett eller två kapitel i Konstiga djur. I klassrummet arbetar man samma vecka med ett kapitel i Skrivskola. Så här tänkte vi:
Vecka 1 - En första idé
Boken introduceras.
Vecka 2 - En tävling
Beskriva - Vilka konstiga djur finns det. Vi samtalar om konstiga djur i biblioteket och när eleverna kommer tillbaka beskriver de sitt konstiga djur.
Vecka 3 - En domare utses och Kom tillbaka imorgon
Problem - Jättemyrsloken får ett problem. Plakatet är borta. Vi pratar om problem. När eleverna kommer tillbaka till klassrummet skriver de om vilket problem deras konstiga djur råkar ut för.
Vecka 4 - Morgon imorgon och Nätet
Lösning - Hur löste sig Jättemyrslokens problem?
Vi pratar också om vad nätet är och vad kan man hitta där?
I klassrummet skriver eleverna vidare på berättelsen om det konstiga djuret.
Vecka 5 - Tävlingsbidrag
Att sortera information - hur sorterar du? Vi sorterar böckerna i biblioteket med fokus på djurböckerna.
Vi kopplar inte direkt till Skrivskola den här veckan för vi laddar inför...
Vecka 6 - Absolut konstiga djur och Ännu fler...
Lista - Vi letar information om ett konstigt djur i böcker och på nätet och skriver en lista på viktiga saker vi hittat (stödord). I klassrummet gör eleverna egna listor.
Här börjar det dyka upp brev som innehåller faktatexter om konstiga djur - det ena konstigare än det andra. Vi hade här även kunnat prata källkritik, och det gör vi kanske också litegrann, men vi väljer att fokusera på informationssökningen eftersom vi jobbade mycket med källkritik i ettan.
Vecka 7- Carpe diem! och Fler möjligen konstiga
Tankekarta -Vi gör en tankekarta av de viktiga sakerna från förra veckan. I klassrummet gör eleverna egna tankekartor.
Vecka 8 - Knappast konstiga djur
Faktatext - Vi skriver en faktatext med hjälp av tankekartan från förra veckan. I klassrummet skriver eleverna egna faktatexter.
Vecka 9 - En andra idé och Briljant!
Nu är boken slut! Vad tyckte vi om boken? Vi har textsamtal.
Fortsättning följer....
/Rebecca Borg