Best of BibMeet - Framtidens lärande 2012

På tisdag eftermiddag gick jag på ett seminarie med det bästa från BibMeet. Tanken bakom BibMeet är att lyfta fram resurser från Skolbiblioteken. Man hade plockat ihop några höjdpunkter från detta.

Wiki Loves Monuments

Först ut var Einar Spetz, wikipedian och bibliotekarie på Östra reals gymnasium i Stockholm. Han berättade om Wiki loves monuments, som är en fototävling arrangerad av Wikimedia. Tävlingen är avslutad för i år men kommer att komma tillbaka till hösten. Frågan Einar Spetz ställde sig var: Hur kan bilderna användas i skolor och hur kan lärare använda wikimediaprojektet i skolan?

Freedom of panorama innebär att man kan fotografera monument och byggnader och ladda upp dessa på nätet. Det är tack vare freedom of panorama som vi kan gå ut på Wikimedia Commons och hitta bilder på kända byggnader och statyer.

Har du någonsin funderat på vem som fotograferar för wikipedia? Det är helt vanliga människor som bidrar med sina egna bilder. Vi kan också bidra. Om vi arbetar med Wikimedia Commons i skolan får vi möjlighet att på ett naturligt sätt tillämpa upphovsrätt i praktiken, lära mer om creative commons samt ta och använda fria bilder på internet - men också dela med oss av våra egna.

Einar Spetz arbetar visserligen med äldre elever, men jag tror ändå att det är mycket vi skulle kunna göra kring detta. Här är en idé:

I ämnet historia ingår att arbeta med hemortens historia och vad närområdets byggnader och platser kan berätta om levnadsvillkor under olika delar av historien. Vi skulle kunna:


  • Ta reda på vilka monument vi har i och omkring Växjö.

  • Lära mer om dessa, gå ut och fotografera och sedan ladda upp fotografierna på Wikimedia Commons där fler kan använda och ha nytta av dem.


Digitala boksamtal : ett projekt med entreprenöriellt tänkande

Sofia Malmberg, bibliotekarie och Teo Graner, it-pedagog, från Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm berättade sedan om sitt projekt kring digitala boksamtal. Projektet genomfördes i åk 5 och man samarbetade med förlag, tryckeri och bokhandel.

Alla elever i klassen läste en gemensam bok. Denna bok gjorde de sedan blogginlägg om. Blgginläggen skrevs utifrån vissa förutbestämda frågor. Den gemensamma boken var Jack och fågelskrämman av Philip Pullman
Innan eleverna började blogga pratade man om netikett och vad man får och inte får göra på Internet. Parallellt med bokläsningen arbetade man med bokens väg från förlag till bokhandel. Man tittade på filmer om till exempel boktryckarkosten och böckernas historia. Detta gjorde man för att sätta in studiebesöken hos tryckeri och bokhandel i en historisk kontext.

De som gjort de flesta och bästa blogginläggen vann en intervju med en författare.

Vi har redan tidigare arbetat med boksamtal och reflektion kring böcker lite mer ingående i just åk 5, så detta temat passar ju oss ganska väl. De saker jag önskar att vi tar med oss till nästa läsår är:

  • Att arbeta med bokens väg i samband med ett lästema.

  • Att blogga om böcker.

  • Att trycka mer på netikett i samband med arbete på nätet.


Här kan du själv titta på föredraget

Dog Mozart i en båtolycka och kan man växa några centimeter i rymden?

Hur bibliotekarie och IT-pedagog på Adolf Fredriks musikklasser arbetar med källkritik i år 6 handlade nästa miniföreläsning om.  Det var Lotta Metcalfe som stod för den.

Hon berättade om hur de arbetar med källkritik utifrån den inte länge så nya läroplanen.

Det jag fastnade mest vid här var ett par saker:

Det första passet med eleverna diskuterade de vad Internet är? Att skvaller och rykten uppstår lätt och snabbt på Internet. Att det inte finns någon som sorterar och värderar informationen på Internet. De brukade dessutom visa ett fotografi på Internet - att allt är ihopkopplat. Att Google bara är en vägvisare och att Internet inte tänker åt dig:

Caution, this machine has no brain - use your own
Kan man kanske sätta såna skyltar på alla elevernas datorer, innan man delar ut dem?!

Här kan du själv titta på föredraget

Och här kan du läsa mer om hur de undervisar i källkritik på Adolf Fredriks Musikklasser

/Rebecca Borg

 

Leave a Reply

Populära inlägg

Använder Blogger.