Twitter som fortbildning

Under de senaste veckorna i allmänhet och under framtidens lärande i synnerhet har jag blivit varse vilken otroligt kraftfull källa till idéer och inspiration Twitter är. Twitter är, väldigt sammanfattat, en sida där miljoner människor skriver små korta texter på maximalt 140 tecken. Som användare kan du följa personer du tycker säger något intressant och andra personer kan följa dig.

Den senaste tiden har jag därför, när jag har fem minuter över, gått in och tittat på vad de jag följer har att säga och det är nästan alltid något givande.

Men på konferensen Framtidens lärande visade Twitter en annan potential. Plötsligt var mina inlägg från alla montrar, seminarier och föreläsningar en del i ett mycket större flöde. Ett perspektiv bland många andras. Att kunna höra andras tankar om både de programpunkter man själv var med om och de som man annars missat helt gav en betydligt mer komplett bild.

Att sedan dessutom kunna tacka föreläsarna via Twitter och föra en fortsatt dialog där är också en välkommen bonus. Man kan såklart göra detsamma via mail, men transparensen i Twitter gör att andra som undrat eller velat säga samma sak, eller för den delen har svar på frågor ingen av de andra inblandade kan besvara, har möjlighet att haka på samtalet.

Så här kan vi ta vara på möjligheterna med Twitter inom vår skolorganisation


  • Personalen kan twittra idéer till varandra under en gemensam Hashtag (etikett). Till exempel #Arabyskolan eller #Bokelundskolan. Ofta tipsar jag en eller två arbetskamrater om något jag hittat, när det kanske är arbetskamrat 3 som hade behövt det allra mest. Sprid kunskap och sprid idéer.
  • Skapa enkla, kravlösa, nätverk mellan skolor. Många ämneslärare är den enda i sitt ämne på en skola. Desto viktigare då att kunna bolla, inspireras av och inspirera andra på andra skolor. Precis lika lätt på kommunnivå som på global nivå.
  • Uppmuntra eleverna att dela erfarenheter och att reflektera över sitt lärande. Boksamtal över Twitter går alldeles utmärkt, vi har redan provat!



Och förresten: Om någon vill följa, eller kontakta, mig på Twitter så finns jag på twitter.com/ericbokelund

/Eric Haraldsson

Leave a Reply

Populära inlägg

Använder Blogger.