eTwinning + Fairtrade = Sant

Skolans mål är att varje elev kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter. (Lgr 11)

I ett tidigare inlägg skrev jag om vad eTwinning innebär och vilka möjligheter det finns med detta. Här kommer en koppling till det inlägget.

När vi var i Stockholm för att besöka Framtidens Lärande råkade vi i ett helt annat samanhang lägga vantarna på ett nytt material för skolan utvecklat av Fairtrade Sverige. Materialet finns för åk F-9 och är tydligt förankrat i Lgr 11. Vi fick det här materialet direkt efter jag hade lyssnat på föreläsningen om eTwinning, och tänkte genast att det vore perfekt att samarbeta med en skola/klass i någon annan del av världen kring de här frågorna.

I materialet Shyssta bananer? får man träffa Grace från Ghana som berättar varför det är viktigt att handla rättvisemärkt och hur våra val som konsumenter kan påverka levnadsförhållanden för barn i andra delar av världen. Men Grace är ändå bara en person i en film. Hon kan inte svara på barnens frågor. Hon kan inte ställa frågor till dem. Tänk om man hade verkliga personer att samtala med!

Det är där eTwinning kommer in. Via eTwinning kan vi få kontakt med skolor i andra länder för att diskutera hållbar utveckling med dem. Tyvärr erbjuder eTwinning bara kontakt mellan skolor i Europa. Ännu bättre hade det ju varit att få kontakt med en skola i till exempel Ghana....

Här kan du läsa mer om och ladda ner materialet från Fairtrade Sverige

/Rebecca Borg

Leave a Reply

Populära inlägg

Använder Blogger.