Visualisera bokkaraktärernas resor

Under en av föreläsningarna på Framtidens lärande fick jag en idé. Det var en bild som visualiserade och åskådliggjorde Napoleons fälttåg genom Europa. Kontexten var att grafiska representationer kan göra väldigt komplexa och tunga händelser betydligt mer åtkomliga,

20120521-160412.jpg

Men här gjorde jag en annan association, till en webbcomic (ungefär seriestripp på nätet) av Randall Munroe som går att läsa här. I strippen (om man nu kan kalla det här en seriestripp) spårar Randall Munroe resan för de viktigaste karaktärerna ur till exempel Sagan om Ringen utifrån när olika karaktärers vägar korsas eller löper parallellt under ett tag. Ta en titt på den innan du läser vidare så att konceptet sjunker in ordentligt.

Det här sättet att spåra och visualisera bokkaraktärer skulle vara ett utmärkt sätt att träna läsförståelse med eleverna, speciellt vad gäller begrepp som parallellhandling, tidslinje och hopp i tiden. Tänk en Lasse-Maja-deckare av Martin Widmark där de misstänkta, offret och huvudpersonen finns med. I vilken ordning händer allt i boken? Vilka besöker Lasse och Maja först? Hände något innan det som händer på bokens första sida?

Givetvis är konceptet också applicerbart på film eller drama. Exemplen på xkcd bygger alla på filmer eller filmatiseringar av kända böcker. Men som skolbibliotekarie är boken ett naturligt användningsområde åtminstone för mig.

Så här kan vi använda denna idé:


  • Göra en gemensam visualisering från en högläsningsbok på stort papper i klassrummet eller på nätet.

  • Göra enskilda visualiseringar som del i läsprojekt, eller som alternativ till traditionell bokrecension eller bokredovisning.

  • Behandla visualiseringen som en historisk källa och titta på en förberedd utan att någon i klassen läst boken. Försök att lista ut så mycket som möjligt av handlingen utifrån denna begränsade mängd data.

/Eric Haraldsson

Leave a Reply

Populära inlägg

Använder Blogger.