Spela in din skärm!

För ett par dagar sedan uppstod ett behov. Jag behövde kunna spela in vad som hände på min skärm för att kunna ge en genomgång av nätresurser i hemkunskapen. Detta har jag gjort tidigare i andra syften och tanken var att de elever som av olika anledningar missar genomgången skall kunna ta till sig innehållet i efterhand, eller förhand för den delen.

Programmet jag använt då fanns dock inte längre, så jag ställde frågan till mitt "andra personalrum" på Twitter. Fick två tips, Jing och CamStudio men frågade också mina elever som tipsade om Ezvid som de använt för att spela in när de spelar Minecraft.


Det jag fastnade för var dock inget av dessa utan istället Screencast-O-Matic. Det jag gillar med Screencast-O-Matic är:
  • Det fungerar direkt på webben, inget program behöver installeras om man inte vill.
  • Det placerar en gul ring runt muspekaren så att det blir lättare att följa vad man pekar på.
  • Det spelar in i 1080p, alltså med riktigt skarp bildkvalitet. Behövs då länkar och text ibland är liten.

Nackdelen med Screencast-O-Matic är:
  • Gratisversionen tillåter endast en film åt gången. Påbörjar du en ny försvinner din gamla, så du behöver bli färdig med en sak i taget.
  • Det står i gratisversionen Screencast-O-Matic längst ned till vänster.
  • Filmerna kan i gratisversionen vara som längst 15 minuter, men så långa instruktionsfilmer är sällan intressant. Bättre då att dela upp dem i flera kortare.
Sammanfattningsvis är Screencast-O-Matic väldigt lätt att använda och jag kommer definitivt att använda det igen. Det är inte alltid det passar att hålla genomgångar på de andra sätten jag bloggat om tidigare. Det kan vara ett bra sätt att göra de resurser vi har på vår wiki ibiblioteket.wikispaces.com mer tillgängliga och lättförstådda.

För den nyfikne vill jag förstås presentera resultatet också. För att öka bildkvaliteten klickar du på det lilla kugghjulet längst ned, lite till höger i Youtube-spelaren. Sedan väljer du 1080p HD i listan som visar sig.


Leave a Reply

Populära inlägg

Använder Blogger.